Det som var det som er
Anne Berit Nedland og Ingrid Juell Moe
3. Juni 2023 - 2. september - 2023
ANNE BERIT NEDLAND født 1950 i Gyland.
Utdannet ved SHKS (1969-74) og
Statens Kunstakademi, skulpturavd. v/ Per Palle Storm (1974-79)
Har hatt 28 separatutstillinger bl.a. i Oslo Kunstforening, Bærum
Kunstforening, Tegnerforbundet, Oslo, Galleri Heer, Oslo, Christiansands
Kunstforening og Bergens Kunstforening.
Deltatt 11 ganger på Høstutstillingen og 7 ganger på Østlandsutstillingen,
samt en rekke kollektivutstillinger i inn- og utland.
Er innkjøpt av bl. a. Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd,
Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø og Tranøy Skulpturpark, Hamarøy.
Utsmykkingsoppdrag i bl.a. Tromsø Kulturhus, Tempe eldresenter,Trondheim,
Nordstrand skole, Oslo, Sogndal Kulturhus, statue av Kong Olav V i
Kristiansand og byste av Kong Olav V i Lyngdal.
Var medlem av den Nasjonale jury i 1992 og 93.
Arbeider figurativt med leire, gips, pappmasjé mm. Lager støpeformer i silicon
og gips og støper mye i aluminatsement, og noen ganger i bronse. Har også
arbeidet med video.
Motivene er for det meste mennesker og dyr - gjerne i kombinasjoner.
Skulpturene forteller en historie, ofte med surrealistiske innslag. Mange
handler om misbruk av natur og miljø, om verdens urettferdighet, men også
om tanker og hendelser i hverdagen.
Til utstillingen i Galleri Gulbrandsen har jeg tatt utgangspunkt i et portrett jeg
laget av Lars Kristian da han satt modell for meg i 1981. Jeg har laget 10
«portretter» hvor ansiktsmaling og hår er inspirert av hans egne uttrykk.
Sitater fra brevene hans blir også en del av utstillingen. I tillegg har jeg med
arbeider som ikke er knyttet direkte til Tatjana Lars Kristian.
INGRID JUELL MOE
f.1949 i Kristiansand
Statens Kunst og Håndverkskole 1969-1973
Statens formingslærerskole 1980
Arbeidet som museumspedagog på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og debuterte der med separatutstilling i 1986
Flyttet til Ny-Hellesund i Søgne i 1990 og bor og arbeider i eget verksted der.
Ansvarlig for flere kunstprosjekt bl.a land art Genius Loci i 2000 og 2002.
Horisonter og Fragmenter i EU kulturbyår i Stavanger 2008 på Bru.
Innkjøpt av flere museer, bl.a Kunstsilo i 2022, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sundsvall museum, Sverige.
Flere utsmykkinger i offentlige bygg, og separatutstillinger i inn og utland.
Arbeider med billedvev. Store og små tepper. Det største er 15 kvadratmeter, en utsmykking til nybygg for Post og Teletilsynet / Nkom i Lillesand.
Teppene på utstillingen er en slags oppsummering av et langt liv i tekstilen og vevens verden. Jeg var ganske ung da jeg møtte de bredstripete bolstere fra folkekunsten. Variasjoner preget av langvarig tradisjon over et tema med begrensende muligheter i en stram ramme og likevel med uendelige individuelle uttrykk skapt av utallige kvinner i alle land til alle tider.
Dette var tema for min diplomoppgave på SHKS i 1973, og er tilbake i denne utstillingen. For meg er stripene et bilde, utrykk for inntrykk og tanker, samtidig som de har røtter i folkekunsten. Jeg bygger teppene med kors/kryss som er en link til gamle åklær, gir meg mulighet til fargevariasjon. Materialet er i hovedsak lin og bomull.
Bjørk og årstider. Bjørkestammens lys. Rosa gneis. Messinglav, Marebek, Gråstein, Himmel, Hav. Det som er. Forsøk på å holde fast. Stabilitet i denne nervøse verden, et forsøk på å fange noe stødig. Alt som er, er alltid i bevegelse.
Teppet som heter «Flygende teppe» er fra en utstilling i Berlin i 2005.Jeg var invitert av den norske ambassade i Berlin i forbindelse med en markering for de hvite bussene som kjørte norske fanger ut fra konsentrasjonsleirer, hvor min far var en av dem.