Det som var det som er

Anne Berit Nedland og Ingrid Juell Moe

3. Juni 2023 - 2. september - 2023

ANNE BERIT NEDLAND født 1950 i Gyland.

Utdannet ved SHKS (1969-74) og

Statens Kunstakademi, skulpturavd. v/ Per Palle Storm (1974-79)

Har hatt 28 separatutstillinger bl.a. i Oslo Kunstforening, Bærum

Kunstforening, Tegnerforbundet, Oslo, Galleri Heer, Oslo, Christiansands

Kunstforening og Bergens Kunstforening.

Deltatt 11 ganger på Høstutstillingen og 7 ganger på Østlandsutstillingen,

samt en rekke kollektivutstillinger i inn- og utland.

Er innkjøpt av bl. a. Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd,

Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø og Tranøy Skulpturpark, Hamarøy.

Utsmykkingsoppdrag i bl.a. Tromsø Kulturhus, Tempe eldresenter,Trondheim,

Nordstrand skole, Oslo, Sogndal Kulturhus, statue av Kong Olav V i

Kristiansand og byste av Kong Olav V i Lyngdal.

Var medlem av den Nasjonale jury i 1992 og 93.

Arbeider figurativt med leire, gips, pappmasjé mm. Lager støpeformer i silicon

og gips og støper mye i aluminatsement, og noen ganger i bronse. Har også

arbeidet med video.

Motivene er for det meste mennesker og dyr - gjerne i kombinasjoner.

Skulpturene forteller en historie, ofte med surrealistiske innslag. Mange

handler om misbruk av natur og miljø, om verdens urettferdighet, men også

om tanker og hendelser i hverdagen.

Til utstillingen i Galleri Gulbrandsen har jeg tatt utgangspunkt i et portrett jeg

laget av Lars Kristian da han satt modell for meg i 1981. Jeg har laget 10

«portretter» hvor ansiktsmaling og hår er inspirert av hans egne uttrykk.

Sitater fra brevene hans blir også en del av utstillingen. I tillegg har jeg med

arbeider som ikke er knyttet direkte til Tatjana Lars Kristian.

INGRID JUELL MOE

f.1949 i Kristiansand

Statens Kunst og Håndverkskole 1969-1973

Statens formingslærerskole 1980

Arbeidet som museumspedagog på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og debuterte der med separatutstilling i 1986

Flyttet til Ny-Hellesund i Søgne i 1990 og bor og arbeider i eget verksted der.

Ansvarlig for flere kunstprosjekt bl.a land art Genius Loci i 2000 og 2002.

Horisonter og Fragmenter i EU kulturbyår i Stavanger 2008 på Bru.

Innkjøpt av flere museer, bl.a Kunstsilo i 2022, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sundsvall museum, Sverige.

Flere utsmykkinger i offentlige bygg, og separatutstillinger i inn og utland.

Arbeider med billedvev. Store og små tepper. Det største er 15 kvadratmeter, en utsmykking til nybygg for Post og Teletilsynet / Nkom i Lillesand.

Teppene på utstillingen er en slags oppsummering av et langt liv i tekstilen og vevens verden. Jeg var ganske ung da jeg møtte de bredstripete bolstere fra folkekunsten. Variasjoner preget av langvarig tradisjon over et tema med begrensende muligheter i en stram ramme og likevel med uendelige individuelle uttrykk skapt av utallige kvinner i alle land til alle tider.

Dette var tema for min diplomoppgave på SHKS i 1973, og er tilbake i denne utstillingen. For meg er stripene et bilde, utrykk for inntrykk og tanker, samtidig som de har røtter i folkekunsten. Jeg bygger teppene med kors/kryss som er en link til gamle åklær, gir meg mulighet til fargevariasjon. Materialet er i hovedsak lin og bomull.

Bjørk og årstider. Bjørkestammens lys. Rosa gneis. Messinglav, Marebek, Gråstein, Himmel, Hav. Det som er. Forsøk på å holde fast.  Stabilitet i denne nervøse verden, et forsøk på å fange noe stødig. Alt som er, er alltid i bevegelse.

Teppet som heter «Flygende teppe» er fra en utstilling i Berlin i 2005.Jeg var invitert av den norske ambassade i Berlin i forbindelse med en markering for de hvite bussene som kjørte norske fanger ut fra konsentrasjonsleirer, hvor min far var en av dem.  

 

Forrige
Forrige

Kreativ møteplass

Neste
Neste

Audgunn Vilhelmsen